Thursday, February 17, 2011

Masakan PerTama













entri kali ini tentang cubaan memasak yg dpaksa tpi rela hati. hehe..
gambar telah digoogle. hrp maklum.


i hv 2 older sister. i'm the youngest(?) . well, i hv 2 more dongsaeng. but still, i'm the maknae (yeoja). so, maybe sbb tu kot aku ni malas nak bljr masak. sbb ada org yg dah masak (kot). kerja aku (dlu) makan, tidur, main... that's all. nak masak.. sorry~ xnak! pegi dapur pun jarang sgt. smpi kakak ke2 aku naik angin, (jeles kot,) sbb aku jer yg dok diam x buat kerja. dlm family aku nie, mmg dah diajar dr kecil ttg house chores ni. pmpn mmg opkos masuk dapur tlg omma. llki pla kuar rmh tlg abuji.

antra kitorg adik bradik, bibi unni yg plg minat (?) masak . dy pnh skali ikut ptndingan masak dan dpt tmpt pertama! wow!

dipendekkan crta, ( ceh, klu la pnjg sgt)..
suatu hr, omma, abuji, bibi unni dan dongsaeng aku pegi labuan (blik kg). tggl aku berdua dgn moko unni. masa tu, moko unni x byk songeh sgt. mybe sbb kita tgl berdua lg kot.. (yeke?)
jdi, moko unni suruh aku msk nasi( yg ni aku pro laa). then, dy yg msk sayur. gitu katanya. tpi mlm ke2, tetiba pla, ada mood dy nak ngajar aku masak. haaa~ sayur yg aku msak, rupa nya ada sikit2 mcm kat gmbr di atas tu laa.. tpi sayur kacang tu bkn aku yg ptg. moko unni yg potong. ini adlh disebabkn aku yg x pandai hiris sayur kacang mcm tu. takut tepotong tgn kononnya.

jdi, moko unni pun ajar langkah2 masak syur kacang tu. punya the very easy mcm kacang! huh! bdk kecik pn tau masak kl mcm ni. haaa~ that's what i thought at that moment. rasa agak bangga dgn diri sndiri krn berjaya masak buat kali pertama.

p/s : masa tu umur ting 2 kot. atau 1. aku pn dah lupa.

btw, thanks to moko unni cz after that, aku dah mula msuk dapur. wlupun x slalu. tpi skurang2 nya, ada jgk aku bantu2. hehehe...



butterfly lady ( yg sgt puas hati ketika ini)

No comments:

Post a Comment